התפשטות תרמית של חיפויים

התפשטות תרמית של חיפויים

התפשטות תרמית בחיפויי חוץ הוא נושא שנדיר שמדברים עליו, אך יחד עם זאת מהווה גורם משמעותי ביותר לשרידות החיפוי, בייחוד במדינה חמה כמו שלנו. איך התפשטות תרמית משפיעה על החיפוי ומהם הפתרונות שנדרש לקחת בחשבון?

לפני שנתחיל לענות על השאלה, נבין תחילה מה יקרה אם לא נתייחס להתפשטות תרמית של חיפויים.

לפנינו 2 דוגמאות של חיפויי אלומיניום. האחד הוא חיפוי אלומיניום שחור והשני הוא חיפוי אלומיניום לבן שהותקן באחת מערי החוף בארץ. בשני המקרים ניתן לראות בבירור כיצד הלוחות נראים כעבור שנה אחת בלבד. הם התפשטו בחום הכבד, ומשלא היה לחיפוי מקום להתפשט הוא התעוות לחלוטין. חיפוי שהתעוות כבר לא יחזור למראו המקורי. התופעה נפוצה בחיפויי אלומיניום שרגישים במיוחד להפרשי טמפרטורה.

מהו מקדם ההתפשטות התרמית של חומרים שונים (MM/M/°C)?

אלומיניום      0.024

HPL             0.02

פייבר צמנט  0.008

אבן             0.006

אלומיניום ו-HPL מאופיינים בנתוני התפשטות תרמית גבוהים יחסית (גבוהים פי 2.5-3 מאשר פייבר צמנט). נראה בדוגמה חישובית איך משפיע המקדם בחומרים שונים. נניח שניקח לוח אלומיניום בצבע לבן שאורכו 3 מ'. ביום חם שהטמפ' בו היא °40 צלזיוס הלוח יתארך ב 40x3x0.024 = 2.88 מ"מ.

אותו לוח אלומיניום בצבע שחור יקלוט את השמש ויגיע לטמפ' גבוהה יותר של °70 צלזיוס. לאותו הלוח ההתארכות תהיה 70x3x0.024 = 5.04 מ"מ.

מספרים כאלה של התפשטות תרמית עלולים להוביל לעיוות הלוחות, לגזירת הברגים ולהתנתקות הלוח. אחת הסיבות שאסור ליישם חיפוי יבש בהדבקה הוא נושא ההתפשטות התרמית – בחום הכבד הדבק מתרכך והלוח נגזר מהדבק. בנוסף, חלק מהחומרים אינם מתאימים להבנות בסביבת חום שכזה. ראו לדוגמה HPL שנבנה בצומת בית קמה (נגב). ה-HPL התעוות, זז ממקומו וכעת כבר לא יחזור לצורתו המקורית:

אילו לקחנו את אותו הלוח מפייבר צמנט, ההתפשטות התרמית של הלוח הייתה קטנה פי 3 בהשוואה לאלומיניום. ב-FIBCO פתרון ההתפשטות התרמית הוא מובנה – הלוחות נוגעים אחד בשני בחזית, אולם מאחורה נותר די והותר מקום לטובת ההתפשטות התרמית כך שלא נוצרים עיוותים. זהו אחד החיפויים הבודדים שמגיע עם פתרון מובנה לסוגית ההתפשטות התרמית ושאינו דורש התייחסות מיוחדת לנושא.

 

הולכים על בטוח, בוחרים FIBCO.