עומסי רוח

עומסי רוח וחיפוי יבש

אחת התכונות החשובות בחיפוי חוץ היא השפעות הרוח על החיפוי. אז נכון שהוריקנים הם לא דבר נפוץ במדינת ישראל, אך הרוחות שמגיעות אלינו הן לא חלשות. נתוני השיא של משב הרוח החזק ביותר שנמדד אי פעם במדינת ישראל הוא 159 קמ"ש. מהירות זו לא אומרת לכם הרבה? כאן תוכלו לראות מה מהירות שכזו יכולה לעשות לכם:

אז עכשיו כשהבנו שרוח היא פרמטר שיכול להשפיע רבות על חיפוי החוץ, איך ומתי אנחנו צריכים בכלל להתחשב בעומסי רוח והאם עומסי הרוח שווים בכל מקום?

עומסי רוח הם קבוצה של 4 סוגי עומסים שונים אשר פועלים על חיפוי החוץ בצורות שונות:

(1) עומס ישיר

(2) יניקה

(3) גזירה

(4) עילוי

לפני שנכנס ונראה את הנזקים של כל אחד ואחד מעומסי הרוח השונים, נצלול תחילה ונבין – מתי אנחנו צריכים לקחת בחשבון עומס רוח?

 

מומלץ להתחשב בעומסי רוח במקרים הבאים:

 

(1) מבנה בקרבת הים שחשוף לרוח ישירה מהים

(2) מבנה על גבי גבעה החשוף לרוחות אזוריות

(3) מבנה גבוה מעל 5 קומות

(4) מבנה הנמצא בין קבוצת מבנים אשר יוצרים "מנהרת רוח"

 

פרמטר נוסף שמשפיע רבות על חוזק החיפוי ויציבותו הוא הפוגות. כאשר לחיפוי יש פוגות הוא משאיר מקום לרוח להכנס בין הפוגות ולהפעיל שילוב של עומסים: עילוי + יניקה. כך, החיפוי מקבל עומס כפול ממה שהוא היה נאלץ להתמודד עמו במקרה שלא היו לו פוגות (במקרה שאין פוגות יאלץ החיפוי להתמודד עם עומס יחיד ולא עם שילוב עומסים).

איך זה נראה?

בכל שנה קורים מקרים רבים בהם חיפוי עף ומתנתק. בחורף 2019 קרו 2 מקרים שכמעט וגבו חיי אדם:

 

הראשון – נהריה

 

בעיר החוף הצפונית באחד המבנים שבנייתם הסתיימה, התגלו תוך פחות משנה סטיות בחיפוי האלומיניום ותזוזות, עד כדי ניתוק חלק מפחי האלומיניום. מקרה זה נבע מהתקנת חיפוי שאינו מתאים לעומס הקיים בסביבה זו. בסופו של דבר, כל החיפוי פורק ובמקומו הורכב חיפוי חדש על גבי תשתית מחוזקת חדשה.

השני – נתניה

פרויקט היוקרה עיר ימים ליד הים היה מחופה בפחי אלומיניום. הפחים היו חשופים לרוח ישירה מהים ומשעומס הרוח לא נלקח בחשבון הם עפו וגרמו לסיכון חיי אדם. כל זה קרה רק שנה מסיום ההתקנה.

 

גם בקומת הפנטהאוז נמצאו פגעי רוחות עזות אשר עיקמו, עיוותו ויצרו מראה פחים "עקום" ומפגעים ברורים בלוחות האלומיניום:

ערי החוף רגישות במיוחד לעומסי הרוח שכן מרבית השנה הרוח מגיעה אלינו מהים. גם ירושלים והרי הצפון רגישים מאוד לרוחות עזים. פעמים רבות מדי אנו שומעים על פחים עפים ולוחות מתנתקים, אך שוכחים לתת על כך את הדעת בזמן התכנון.

 

גם כאן לחיפוי FIBCO קיים יתרון מובנה לאחר שהותקן: החיפוי מותקן ללא פוגות כך שלרוח אין אפשרות לחדור מאחורי לוחות החיפוי ולשלוף אותם, כל לוח מחוזק גם על ידי הלוחות שסביבו כך שהוא פורס בצורה יעילה יותר את העומס הישיר המופעל עליו וגם את עומסי היניקה המופעלים על החיפוי. חיפוי FIBCO מיוצר מצמנט – חומר שמתמודד בצורה טובה יותר עם עומסי כפיפה.

 

הולכים על בטוח, בוחרים בחיפוי FIBCO.