ונדליזם בחיפוי חוץ

ונדליזם בחיפוי חוץ

חיפוי חוץ הוא מהאלמנטים החשובים בכל מבנה: הוא יוצר את הרושם הראשוני, הוא מעניק למבנה הגנה מפני פגעי מזג האוויר ומגן על המבנה מפני מכות ופגעים. אחת השאלות השכיחות בנושא חיפויים היא כיצד מתמודד החיפוי עם ונדליזם והאם ניתן להחליף אריח פגום?

 

נחלק את התשובה ל-2 ודווקא נתחיל מהסוף: התקנת חיפוי FIBCO היא בשיטת השקע-תקע. יחד עם זאת, ניתן להחליף אריח ללא צורך בפירוק השורה או העמודה של האריח. את סרטון החלפת האריחים ניתן למצוא במאמר המשך ולהווכח עד כמה זה קל ופשוט . אם כך נותרת שאלה פתוחה: כיצד החיפוי מגיב עם ונדליזם?

 

חיפוי FIBCO עשוי ברובו מצמנט, וצמנט כידוע הוא מהחומרים העמידים ביותר כנגד ונדליזם. צמנט משמש כחומר אנטי ונדלי בשלל מקומות (מעקות בטיחות בכבישים, חומות, ריהוט רחוב ועוד) ולכן גם כחיפוי הצמנט יודע להתמודד היטב עם ונדליזם. מעבר לצמנט, חיפוי FIBCO מחוזק בסיבים. סיבים אלה מקנים לחיפוי את תכונת המשיכות שלו. בניגוד לחיפוי קרמי, שמוגדר כחומר פריך, חומר משיך מגיב היטב עם פגיעה נקודתית ואינו מפזר את הפגיעה לשאר הלוח (כדוגמת הקרמיקה, שבה מכה באריח תוביל לשבר מוחלט בכל האריח).

קלות ההתקנה

בחיפויי אלומיניום, ההתקנה דורשת פילוס של כל לוח ולוח, השארת פוגות מדויקות בין הלוחות ומשך ביצוע ממושך. שיטת ההתקנה של FIBCO היא פשוטה הרבה יותר וכוללת פילוס של הקיר ולאחריו התקנה מהירה של החיפוי בשיטת שקע-תקע. השיטה אינה דורשת פילוס מחודש של כל לוח ולוח או חישוב פוגות ושמירת מרחק. יתרה מזו – בחיפוי FIBCO, הפתעות שמתגלות בשטח או דברים יוצאי דופן, ניתנים לפתרון בשטח – באמצעות התאמה מקומית של הלוחות באתר. באלוקובונד נדרש להכין את הלוחות בצורה מדויקת ואין מרווח תמרון לטעויות או תקלות ביצוע בשלד המבנה, שכידוע קורות ויקרו.

עמידות לאורך זמן

חיפויי אלוקובונד וגם חיפויי FIBCO נראים מושלם ביום התקנתם. אך מה קורה כעבור שנים, בשמש ובלחות הישראלית?

חיפוי אלומיניום הוא מוצר שעשוי ממתכת אשר עוברת ריאקציה בסביבה ימית. הוא מתעוות, דוהה ושכבת הצבע שלו מתקלפת כתוצאה מפגיעת שמש חזקה (ראה דוגמא פרויקט בי"ח דנה). בנוסף, מכה קטנה באלומיניום כתוצאה מפגיעה בלתי מכוונת או אף כדורי ברד, תכופף את האלומיניום ותעוות את כל הלוח שנפגע. FIBCO הוא חומר צמנטי עמיד יותר, הוא מוגן כנגד שמש חזקה וכנגד סביבה ימית – שכן מקורו הוא ביפן, מדינת אי מוקפת ים. FIBCO אינו ניזוק בקלות כפי שאלומיניום ניזוק ופגיעה נקודתית בלוח לא תוביל להתפשטות ועיוות כל הלוח.

*דוגמא לתכונת המשיכות של החיפוי (בניגוד לתכונת הפריכות המאפיינת חומרים קרמיים)

פגיעה בחלק מהאריח, חירורו או חריכה עמוקה לא תפגום בתפקוד האריח ואף לא תפגע במעטפת האטומה של החיפוי. הפגיעה אמנם תהיה אסתטית אך לא תפקודית.

את התיקון ניתן לעשות ע"י מילוי המפגע בתערובת צמנטית בצבע החיפוי, או בהחלפתו של האריח לחלוטין.

 

חיפוי FIBCO יכול "להחלים" בקלות ממכות, משברים שבוצעו ע"י ונדליזם מכוון ומפגעים שאינם בוצעו בזדון. את האריחים הפגועים ניתן להחליף באופן פשוט וללא צורך בפירוק השורות או העמודות ליד הלוח הפגוע.

לסרטונים, הדרכות ומידע נוסף ניתן לפנות אלינו בדף צור הקשר.

 

הולכים על בטוח, בוחרים FIBCO.