דהיית כתוצאה מקרינת השמש

FIBCO חזק כנגד השמש

מרבית המבנים החדשים שייבנו ומרבית החיפויים שייושמו ככל הנראה יבוצעו בצורה טובה ויהיו מרשימים. אך מה קורה עם השנים? מה יקרה לדהיית הצבע של החיפוי ואיך הוא יראה כעבור שנים?

דהיית צבע כתוצאה מקרינת UV

אחת הבעיות הגדולות של חומרים במדינת ישראל היא קרינת השמש החזקה ובעקבותיה בליה מואצת של החומר. בחיפויים, הבליה המואצת כתוצאה מקרינת UV באה לידי ביטוי ע"י דהיית הצבע של החיפוי ובהתקלפותו (נפוץ בחיפויים מתכתיים). התופעה יכולה להופיע לאחר 10 שנים, 5 שנים ויכולה להתחיל גם כבר אחרי שנה או 3 שנים. אחד החומרים שדוהה הכי מהר הוא אבן טבעית. אבן הוא מוצר שהיה קבור באדמה במשך מאות מיליוני שנה, לא חשוף ללחות, חום או קרינת שמש. באופן טבעי המוצר לא פיתח מנגנון הגנה מפני דהייה ולכן ניתן להבחין בדהייה באבן טבעית כבר אחרי שנה אחת בלבד.

בעוד אצל אבן הדהייה מתבטאת בשינוי הגוון, אצל HPL ואלומיניום התופעה חמורה הרבה יותר. בחומרים אלו פרט לדהיית הגוון גם תופיע התקלפות של שכבות חיצוניות. שכבת ההגנה מפני UV בHPL ובאלומיניום יכולה ליצור הגנה מפני דהיית UV גם ל-10 שנים, אולם לרוב אין דרך למדוד באמת האם אותה שכבת הגנה קיימת. בעקבות חיקויים רבים והרמה הטכנית הנמוכה הנדרשת לטובת הכנת לוחות HPL ואלומיניום, פעמים רבות מותקנים חיפויים "שנראים בדיוק אותו הדבר" כמו המקוריים אך עולים פחות. הסיבה לעלות הנמוכה תתברר כעבור שנים מספר.

ניקח לדוגמא את בי"ח דנה לילדים באיכילוב, ת"א. לפני כ-20 שנה בוצע חיפוי מקורי מסוג Alucobond השוויצרי המקורי, המגיע עם מערכת הגנת UV נאותה. לפני כ-10 שנים בוצעה השלמה לחיפוי, כאשר נבנה אגף החדש. החיפוי החדש שהותקן, נראה בדיוק אותו הדבר כמו החיפוי המקורי אך כעבור 10 שנים מיד רואים את ההבדל. ויזואלית אגב, לא ניתן להבדיל בין חיפוי אלומיניום או HPL איכותי בעל הגנת UV נאותה ולכן הדבר משאיר פתח להתחכמויות.

FIBCO הוא חיפוי שעשוי מצמנט. צמנט הוא חומר המיושם שנים והוכיח את עצמו כחזק נגד דהיית השמש. בנוסף, חיפוי FIBCO מגיע עם ציפויי UV ומערכת הגנה מחוזקת אשר חזקה יותר מקרינת ה-UV של השמש. זו הסיבה שאנו מעניקים אחריות לדהיית UV של 15 שנה.

איך FIBCO עושה את זה?

הקשרים המולקולריים של החיפויים חזקים יותר מקרינת ה-UV של השמש. החוזק הזה מעניק לחיפוי עמידות של שנים כנגד דהייה וכנגד פגיעה מקרינת השמש!

כך, חיפוי FIBCO מגיע עם אחריות ארוכת שנים כנגד דהיית UV ויחזיק מעמד שנים מבלי לאבד מהצבע.