פייבר צמנט מול אלומיניום

הקרב המסחרי: פייבר צמנט FIBCO או אלומיניום מרוכב?

מבנים מסחריים מחפשים את חיפויי החוץ העמידים ביותר בעלי מראה מושך ועמידות רבת שנים. פייבר צמנט ואלוקובונד משמשים כבחירה המועדפת בעולם עבור מבנים אלו, אבל מי מהם ייצא כשידו על העליונה? השוונו בין שני החיפויים בכל הקשור לקלות התקנה, עמידות ארוכת שנים, עיצוב, איכות החיפוי, תחזוקה, חיקויים ועמידות בתקנים. בואו לגלות מי המנצח.

קלות ההתקנה

בחיפויי אלומיניום, ההתקנה דורשת פילוס של כל לוח ולוח, השארת פוגות מדויקות בין הלוחות ומשך ביצוע ממושך. שיטת ההתקנה של FIBCO היא פשוטה הרבה יותר וכוללת פילוס של הקיר ולאחריו התקנה מהירה של החיפוי בשיטת שקע-תקע. השיטה אינה דורשת פילוס מחודש של כל לוח ולוח או חישוב פוגות ושמירת מרחק. יתרה מזו – בחיפוי FIBCO, הפתעות שמתגלות בשטח או דברים יוצאי דופן, ניתנים לפתרון בשטח – באמצעות התאמה מקומית של הלוחות באתר. באלוקובונד נדרש להכין את הלוחות בצורה מדויקת ואין מרווח תמרון לטעויות או תקלות ביצוע בשלד המבנה, שכידוע קורות ויקרו.

עמידות לאורך זמן

חיפויי אלוקובונד וגם חיפויי FIBCO נראים מושלם ביום התקנתם. אך מה קורה כעבור שנים, בשמש ובלחות הישראלית?

חיפוי אלומיניום הוא מוצר שעשוי ממתכת אשר עוברת ריאקציה בסביבה ימית. הוא מתעוות, דוהה ושכבת הצבע שלו מתקלפת כתוצאה מפגיעת שמש חזקה (ראה דוגמא פרויקט בי"ח דנה). בנוסף, מכה קטנה באלומיניום כתוצאה מפגיעה בלתי מכוונת או אף כדורי ברד, תכופף את האלומיניום ותעוות את כל הלוח שנפגע. FIBCO הוא חומר צמנטי עמיד יותר, הוא מוגן כנגד שמש חזקה וכנגד סביבה ימית – שכן מקורו הוא ביפן, מדינת אי מוקפת ים. FIBCO אינו ניזוק בקלות כפי שאלומיניום ניזוק ופגיעה נקודתית בלוח לא תוביל להתפשטות ועיוות כל הלוח.

פייבר צמנט FIBCO ואלוקובונד. ממרחק כמעט ולא ניתן לזהות בהבדל בין השניים.

עיצוב

גם לאלומיניום וגם לFIBCO יש מגוון עיצובי רחב. שניהם יכולים להגיע כחיפויים רפלקטיביים או בטקסטורת מט וייתכן אפילו שבסדרות מסוימות לא ניתן יהיה להבחין בהבדל בין השניים. במקרה הזה מבחינת העיצוב, שניהם נראים טוב ועל כך אין עוררין.

חיקויים

אחת הבעיות הקשות ביותר בחיפויי אלומיניום הוא חיקויים. חיקויי חיפוי אלומיניום נראים זהים לחלוטין לחפוי אלומיניום מקורי (כדוגמת חברת אלוקובונד), אולם התכונות שלהם שונות מאוד. בחיקוים ייתכן והצבע לא צבוע בעובי שכבות מתאים בכדי להעניק הגנת מפני UV, ייתכן והליבה דליקה ואינה עומדת בתקן אש וייתכן ועובי האלומיניום דק מהסטנדרט, מה שיוביל לכיפוף הפחים עם הברד הקל ביותר או רוחות חזקות. כל אלו לעולם לא יתגלו ביום הראשון של ההתקנה, אולם כעבור שנתיים כבר תתבהר התמונה ויופיעו קילופי צבע, דהייה מהירה של הצבע והתקמטויות של הלוח.

לוחות FIBCO מיוצרים באמצעות טכנולוגיה שאינה פשוטה להעתקה ומחומרים שטרם הועתקו או חוקו. כל אלה מבטיחים חיפוי מקורי, חזק ועמיד לאורך שנים.

עמידות בתקנים

אחד התקנים המחמירים ביותר בחיפויי חוץ הוא תקן עמידות באש. לאחר השריפות הרבות בעולם, בייחוד במבנים מחופי אלומיניום, התברר כי חיפויי אלומיניום הם דליקים ביותר, מזרזים את התפשטות האש ומוציאים במהירות את המבנה משימוש. הסכנה הגדולה התחוורה לאחר השריפה במגדל גרינפל בלונדון, בה נהרגו כ-80 איש, נכוו קשות עוד כ-80 ומאות נותרו ללא קורת גג.

לאחריה, העולם וישראל אימצו במהרה את תקני האש המחמירים בעולם. אלה תמציתם: לפי התקן הישראלי, אסור להתקין חיפוי שאינו עומד בתקן אש במבנה שגובהו מעל 12 מטר (במקרים מסוימים מעל 15 מטר). לפי החוק הישראלי, אסור להתקין חיפוי שאינו עומד בתקן אש במבנה שגובהו מעל 18 מטר (לינק לתקנות – תק' (מס' 2)  תש"ף-2020).

מדוע קיימת כביכול סתירה בין התקן והחוק? ובכן, אי ציות לתקן הינו עבירה שבגינה יושת על המתכנן ובעל המבנה קנס כספי. אי ציות לחוק זוהי עבירה בעלת עונש פלילי.

 

חיפויי האלומיניום הקיימים היום בשוק הישראלי אינם עומדים בתקן אש! קיימים בעולם חיפויי אלומיניום אשר כן עומדים בתקן אש, אולם עלותם גבוהה בהרבה בהשוואה לחיפוי אלומיניום רגיל והמראה שלהם זהה. חיפוי שנראה אותו הדבר אך בעל תכונות שונות ובעלות גבוהה, פותח פתח למרמה ובסופו של דבר יוביל לאסון. במגדל גרינפל בלונדון, אופיין חיפוי אלומיניום חסין אש, אולם בסופו של דבר הקבלן המבצע התקין חיפוי שנראה בדיוק אותו הדבר אך שאיש לא שיער שאינו חסין אש.

בפייבר צמנט FIBCO אין אפשרות למרמה. החיפוי עשוי מצמנט – חומר שאינו דליק ואינו מוביל להתפשטות אש.

לסיכום,

למרות שחיפוי אלומיניום מהווה חלופה אטרקטיבית, הוא אינו מצליח להתעלות על הפייבר צמנט FIBCO מבחינת איכות, ורסטיליות עיצובית, עמידות ומחיר. עם סדרת ה Gloss של FIBCO המבנה שלכם יראה מיוחד, מסקרן וייחודי. בקרו בדף המוצר ותוכלו להתרשם מהסדרות החדשניות והעיצובים הייחודיים. הולכים על בטוח, בוחרים FIBCO.